Bedste måde at vågne veludhvilet på

Vi har alle haft nætter, hvor vi bagefter har tænkt ”Jeg har ikke sovet et minut”. Selvom du føler dig hjælpeløs på døgnets tidlige timer, er der mange små forandringer, du kan lave for at gøre dit hjem til en sand hvileplads.

Kom ind i den rigtige (tids)zone

white lamp with shadows

For at få sunde sovevaner og dermed det rigtige antal timer, duer det ikke bare at tage pyjamasen på klokken ni. Hvis du ofte føler, at du ikke er udhvilet efter natten, bør du gentænke dine sovevaner.

Hvad anvender du soveværelset til?

Her burde du have et kort svar: søvn og romantik. Alt andet, som at arbejde, se serier eller spille spil på din mobiltelefon, virker mod hensigten når du vil skabe sunde sovevaner.

Har du tilstrækkeligt med plads, er det en god idé at efterlade alle elektriske apparater og andre dårlige vaner i andre dele af hjemmet og kun komme ind i soveværelset, når det er tid til at hvile eller sove. Er der ikke plads til det, og skal du virkelig have et skrivebord eller en plads til at se tv på, kan du sætte et stykke sort tape over lamperne samt sætte din telefon på nattilstand. På den måde får også tankerne lov at hvile, når det er tid til at sove.

Farver til søvn

De bedste farver til at skabe et beroligende udtryk i soveværelset er hvid i forskellige nuancer, lysegrå og en blød jadegrøn, mens vældigt mørke nuancer af blåt, gråt eller sort kan få rummet til at føles indelukket. Undgå farver som skurrer eller overstimulerer sanserne: farveforståelse er let, når du har sat dig ind i den. Stærke røde, lilla eller orange nuancer er farver, som giver meget energi og derfor passer til rum, hvor man er sammen med andre mennesker, men er derimod ikke idéelle til afslapning. Når du kigger på farvekort, kan du tænke over hvilken følelse farverne giver dig og ikke kun hvorvidt, du kan lide dem eller ej.

Struktur er alt

I sengen er det selvfølgelig fornemmelsen af de bløde lagner og dynerne som dominerer, men også andre strukturer påvirker, hvilket indtryk du får. Naturmateriale som træ eller uld kan give et afslappende indtryk. At stille en stol eller stumtjener ind eller montere træpersienner er nemme måder at få naturlige materialer i rummet. Gardiner i tynde stoffer, eller hvorfor ikke hørgardiner eller tekstil med endnu mere struktur, kan være en fin kontrast til en enkel væg samtidig med, at de spreder lyset på en hyggelig måde. Du kan også gøre indtrykket lettere ved at lægge tæpper og puder i forskellige farver og materialer i lag. Strikkede tæpper i et tykt garn mod fint vævet bomuld skaber varme og en legende fornemmelse.

Tjek temperaturen

Sover du i et rum med den rigtige temperatur, kommer du til at vågne udhvilet, og den idéelle temperatur at sove i er mellem 15°C og 19°C. Den bedste temperatur at sove i debatteres måske hårdt i visse hjem, men faktum er, at kroppen skal være kølig for at kunne slappe rigtigt af. Reguler temperaturen ved at benytte dig af flere eller færre tæpper. Om vinteren kan gardiner hjælpe med at holde varmen inde, især om aftenen når temperaturen daler. Energieffektive gardiner hjælper dig med at regulere både lave og høje temperaturer såvel som lysindfald, hvilket giver hele familien gode søvnbetingelser. Ifølge en britisk undersøgelse foretrækker spædbørn og små børn en noget højere temperatur, mellem 18°C og 21°C. Sørg for at have et børnesikkert mørklægningsgardin så de (og du) måske sover længere end til solopgang.

Eksperimenter med lyset

Det, at arbejde med lyset i stedet for mod det, kan være til stor hjælp, hvis du vil føle dig udhvilet, især hvis du udnytter dets fordele. Om natten gør for meget lys, at hjernen ikke kan koble af, og om morgenen gør for lidt lys det svært at starte dagen med et kick..

Når du planlægger lyset i dit soveværelse så sørg for, at du har gardiner som kan blokere både gadelys og de tidlige morgenstråler, som hører sommeren til. Samtidig bør du sørge for, at solen kommer ind om vinteren, når vi higer efter den. Motoriserede gardiner, som vores PowerView® system, åbner automatisk, når det er tid til at stå op, så du kan vågne af naturligt dagslys. Om vinteren kan du supplere gardinerne med et vækkeur med lys – det giver helt sikkert en mere behagelig opvågning end den irriterende bippen. Ved at anvende app’en til PowerView® på din smartphone eller tablet, kan du lukke eller åbne dine gardiner afhængigt af, hvornår du kommer hjem, for eksempel hvis du vil gøre rummet klar til afslapning.

Kom ind i rytmen

Søvn fungerer i cyklusser, og kroppen kan generelt godt lide gode vaner. En lille kop urtete, eller varm mælk med honning inden sengetid, dæmpet lys og at læse en bog – sørg for at du har nogle rutiner, som sender signalet til kroppen, at det snart er tid til at sove. Et andet alternativ er yoga om morgenen for at forberede dig til alle dagens udfordringer.

Tid til at tage hul på dagen!

Leder du efter flere måder hvorpå du kan vågne udhvilet op om morgenen? For at gøre dit soveværelse til en hvileplads, se vores mørklægningsgardiner og vores motoriserede system PowerView®.

Save

Del

Share on Twitter Share on Facebook Pin it Email to a friend

Find en forhandler

Vi findes over hele landet hos autoriserede og professionelle forhandlere. Lad dig inspirere i et af vores showrooms.

Find forhandler

Vores produkter

Med over 60 års erfaring, inspirerende designs, nytænkende betjeninger og høj kvalitet kan vi tilbyde et komplet sortiment inden for målbestilte gardinløsninger til dine vinduer.

Læs mere
Find en forhandler

Velkommen til vores verden

Følg os i de sociale medier for flere tips og idéer. Vi findes på:

Facebook   Instagram

Luxaflex® Nyhedsbrev

Få vores nyhedsbrev med produktnyheder, inspiration og konkurrencer.

Ved at tilmelde dig bekræfter du, at du accepterer vores fortrolighedspolitik.

The Art of Window Styling